Auto-Champion

Centrum Sztuki Studio, Pałac Kultury, Warszawa,
1981

Performance odbył się niedługo po "strajkach sierpniowych", krótkim okresie względnego optymizmu i nadziei.
W akcji pojawiły się dwa wątki, pierwszy: odczarowanie "stalinowskiej klątwy", jaką symbolizował Pałac Kultury i Nauki, za pomocą krzyża i krwi. Drugim motywem było nawiązanie do samochodu marki Polonez, symbolu uprzywilejowania w społeczeństwie PRL.
Artysta oprócz stroju i rekwizytów Championa (metalowy krzyż) miał przygotowane tekturowe koła oklejone zdjęciami kół samochodowych, migającą lampę drogową oraz dwie metalowe osie zakończone gwoździami.
Po zmontowaniu krzyża performer nabił tekturowe koła na osie, a następnie, leżąc, wbił sobie gwoździe na końcach oś w skórę rąk i nóg. W takiej pozycji, kręcił kołami, naśladował warkot samochodu, i śpiewał "Polonez A-dur" Chopina.
Na koniec wszedł na krzyż i zapalona została lampa drogowa.

fot. Zygmunt Rytka

Zobacz też: #37, #39, #41, #42, #44, #45, #49, #51, #52, #53, #54, #58, #59, #60, #, 61, #63, #64, #162