NIC
Galeria Monopol, Warszawa,
2024
Przedstawienie Zbigniewa Warpechowskiego stanowi powrót artysty do pojęcia „nic”, po ponad pięćdziesięciu latach od jego pierwszych performensów skupionych wokół tego zagadnienia. W ramach działania artysta dokonał rekonstrukcji pracy pokazanej po raz pierwszy w 1973 roku w prowadzonej przez Ewę Partum Galerii Adres w Łodzi. Na stole ustawił prasę introligatorską, na której narysował kredą dwie przecinające się proste linie. Do stołu przyczepił kartkę z napisem „NIC 26 × 41 cm”, opisującą status przedmiotu i jego fizyczne wymiary. Artysta wytłumaczył sens obecności prasy introligatorskiej, a następnie przeszedł do przeczytania własnego tekstu o znaczeniu „nic”. Krótkie zdania opisujące tytułowe pojęcie zdradzały filozoficzne zainteresowania artysty dotyczące fenomenologii, ontologii, semiotyki czy strukturalizmu. Po przeczytaniu tekstu, Warpechowski zaczął używać leżącej obok niego ryzy papieru do serii działań. Artysta brał pojedynczo kartki aby zaginąć je, robić w nich dziury, wpatrywać się w nie, nawiązując relacją wobec arkuszy do treści jego wcześniejszej wypowiedzi. Po cyklu performatywnych gestów z pojedynczymi kartkami, na koniec wystąpienia artysta zaczął brać ich grubsze pliki, aby następnie wertować je i podnosić lub wpatrywać się w nie. Przedstawieniu artysty przyświecał cytat z jego wystawy trwającej od listopada do grudnia 1973 roku w Prywatnej Galerii Sztuki w Krakowie:
„Jeśli uznasz, że nic jest lepsze od czegoś, pomyśl o takim nic, które jest najlepsze”.